Избором ове опције отвара се филтер за избор предрачуна по коме ће бити креиран коначни рачун.
Поља која се попуњавају у филтеру су:
-
Статус – приказује предрачуне који припадају изабраном статусу.
-
Година – приказује предрачуне који припадају изабраној години.
-
Број – приказује предрачуне чији број почиње текстом у овом пољу.
-
Тип – приказује предрачуне који одговарају изабраном типу.
-
Датум – приказује предрачуне чији датум креирања припада изабраном периоду.
-
Купац – приказује предрачуне који су везани за изабраног купца. Купац се бира притиском тастера F9. Преко тастера F10 отвара се картица пословног партнера.
Када изаберете предрачун, отвара се форма за унос података новог коначног рачуна, који има статус у припреми.
У горњем делу форме налазе се командни дугмићи:
-
Избриши – за брисање документа, уз потврду корисника. Ако је документ успешно избрисан, форма се затвара. Након издавања рачуна, када он прелази у статус важећи, ова команда прелази у команду Сторнирај.
-
Сачувај – за памћење свих унетих промена. Ово дугме треба користити што чешће, а обавезно пре затварања форме.
-
Важећи – документ се проглашава важећим. Када завршите са уносом ставки, притиском на команду Издај појавиће се форма са питањем:
Да ли сте сигурни да желите да издате документ са датумом__? Након тога нећете моћи да га мењате, постаје важећи и улази у порески обрачун под наведеним датумом!. Притиском на команду
Yеѕ, уместо команде Издај отвориће се команда Прокњижи. Кликом на ово дугме отвара се форма за избор
шеме за књижење. Уколико имате инсталиран модул за финансијско књиговодство Конто, документ можете прoкњижити.
-
Штампај – за штампање документа. Пре штампања аутоматски се чувају све промене и врши провера. Корисник се обавештава о евентуалним неправилностима и одступањима од Закона о ПДВ. Уколико је у подешавањима за модул Аванс, за опцију коначни рачун изабрано да се штампа негативна сума у пољу за уплату, приликом штампе документа ће бити приказан негативан износ у случају да је износ на коначном рачуну мањи од авансне уплате по истом предрачуну. Ако није укључено ово подешавање, у пољу за уплату ће бити нула ако је износ на коначном рачуну мањи од авансне уплате.
-
Десни клик на опцију штампај - отварају се опције за слање рачуна на маил и електронско потписивање.
- Дигитални потпис - отвара се форма за избор електронског сертификата и потписвање документа преко сертификационог тела.
- Обриши дигитални потпис - избором ове опције брише се електронски потпис документа.
- Пошаљи на маил - избором ове опције рачун се аутоматски шаље пословном партнеру на маил ако је дефинисан у картици пословног
-
Пов. Документи – ово дугме омогућава преглед и отварање излазних докумената који су повезани са отвореним. Међусобно повезани документи су они који су креирани на основу истог документа.
Поља која се попуњавају у форми су:
-
Шифра – аутоматски се попуњава, али је можете променити. Ово поље се појављује на рачуну уколико је у системском подешавању означено поље Документи имају шифру.
-
Број – поставља се аутоматски при креирању рачуна и не може се мењати.
-
Спољни број – у ово поље се аутоматски уписује број предрачуна. Овај податак можете променити.
-
Купац - поље се попуњава аутоматски на основу предрачуна.
-
Датум издавања – приликом креирања новог рачуна аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум и можете га променити.
-
Датум промета – приликом креирања рачуна аутоматски се поставља на текући датум и можете га променити. Ово је датум од кога важи ваша пореска обавеза по коначном рачуну.
-
Рок плаћања – датум до када купац треба да изврши уплату за испоручена добра или услуге. Овај датум се не штампа у рачуну, већ се користи само за вашу евиденцију. Ако је потребно да купца обавестите о очекиваном року, наведите га у оквиру поља напомена као услов плаћања. При креирању новог рачуна аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум.
-
Магацин – бирате из листе магацина за ваше предузеће. Ово поље је веома битно јер коначни рачун најчешће подразумева испоруку добара и њихову отпрему из неког магацина.
-
Орг. јединица – бирате из листе организационих јединица за ваше предузеће.
Табела Ставке се аутоматски попуњава копирањем ставки предрачуна.
Испод табеле налази се секција Вредност документа у којој се приказује пореска обавеза за документ, разврстана у више података: износ на који се не обрачунава ПДВ, износ који је ослобођен од ПДВ, као и основице и ПДВ за обе стопе.
У доњем делу форме налазе се следеће картице:
o Напомена – ово поље се аутоматски копира из предрачуна и његов садржај можете променити.
o Територија – отвара се листа у којој је једина понуђена опција Република без Косова, АП Косово и Метохија, Црна Гора и иностранство.
o Укупна вредност документа – вредност укупне испоруке по предрачуну. Ови износи се аутоматски израчунавају као сума свих ставки.
o Опис уплата – ово поље се попуњава аутоматски на основу предрачуна и можете га променити. У ово поље се уписује основ за уплаћен аванс, на пример број предрачуна, као и списак датума када су извршене претходне авансне уплате, ако их је било.
o Пренето стање – непотрошени претходни аванси
o Аванс који покрива испоруку – приказује аутоматски обрачунат збир свих важећих авансних уплата по предрачуну које су претходиле коначном рачуну.
o За наплату – преостали износ за наплату.
-
Аналитике – у овој картици налази се дугме Избор, које служи за избор одговарајуће аналитике.
-
Детаљни рабат - ова картица омогућава уношење више рабата на један артикал. Да би се унео детаљни рабат треба најпре означити одговарајући ред у табели ставке. Уносите назив и проценат рабата (цео број; ако је рабат 10% треба откуцати 10). Износ рабата се аутоматски израчунава. Битно је изабрати да ли рабати сабирају или множе (рабат на рабат).
-
Kaса сконто - у овој картици се уписује проценат попуста који се додељује, и рок до ког се одобрава попуст или рок важења попуста (у зависности који податак се унесе други се попуњава аутоматски)
-
Књижење – у овој картици налазе се поља:
o Врста трошка – притиском на дугме ... отвара се форма у којој бирате шему за књижење рачуна.
o Конто – аутоматски се уписује број конта избором врсте трошка. Овај конто се може променити.
o Са ПДВ – ако је ово поље означено, у штампаном документу ће се приказати сви подаци везани за обрачунавање ПДВ-а, који су обавезни за већину обвезника. За предузећа која обрачунавају износ ПДВ али га не исказују у рачуну, нпр. туристичке агенције, ова опција треба да буде неозначена.
o Са ПИБ-ом купца – ово поље је увек означено, што по потреби можете променити.
o Без ставки – ако ово поље није означено, у штампаном документу ће бити излистане све ставке документа. У супротном, документ ће бити одштампан без ставки.
o Детаљно – даје могућност избора да ли ће ставке у штампаном рачуну бити детаљно приказане или ће садржати мање података.
o Са роком плаћања – одређује да ли ће у штампаном рачуну бити приказан рок плаћања.
o Писмо – даје могућност избора да ли ће штампани рачун бити приказан у ћириличном или латиничном писму.
o Наслов – ово поље се аутоматски попуњава у зависности од типа документа, али га по потреби можете променити.
o Тип извештаја – бирате из листе понуђених типова. Укоико желите да се коначни рачуни штампају као рачуни-отпремнице, потребно је да отворите Систем > Подешавања и конфигурација > Подешавања > Аванс > Фактурисање за сва предузећа и означите поље Рачуни се штампају као рачуни-отпремнице.
-
Eвиденција ПДВ - у овој картици се уносе податци који се приказују у евиденцији ПДВ-а у односу на пореску стопу (ако нису аутоматски попуњени).
o Примени на ставке документа - Ово поље аутоматски попуњава ставке документа са изабраним евиденцијама ПДВ-а
o Постави ознаке из подешавања - Ово поље попуњава ставке евиденције ПДВ са дефинисаним ознакама из подешавања (ако нису аутоматски попуњени).
- Додатни атрибути ПДВ евиденције - У овој картици се уносе подаци који се приказују у посебним евиденцијама (дефинисано правиником о облику, садржају вођења евиденције о ПДВ и о облику и садржини прегледа обрачуна ПДВ од Члана 15 до Члана 24). Пример је обвезник ПДВ-а коме је извршен промет секундарних сировина односно услуга непосредно повезаних са тим добрима, у Републици од лица које није евидентирано за обавезу плаћања ПДВ-а. Уноси се име и презиме, адреса и ПИБ/ЈМБГ секундарних сировина.
-
ЦРФ - преко ове картице се ради извоз документа у ЦРФ
o Извези за ЦРФ - отвара се форма за извоз документа у формату за централни регистар фактура.
o Избор експорта - бира се да ли се документ извози по броју илли шифри документа.
Основни принципи:
-
У програму није могуће креирати коначни рачун, без претходног креирања предрачуна. Без обзира да ли купцу издајете предрачун из програма Аванс или не, неопходно је да у програму прво креирате предрачун, да бисте могли да водите авансне уплате и коначне рачуне. По једном предрачуну можете издати само један коначни рачун, тј. по једном предрачуну може постојати највише један коначни рачун.
-
Коначни рачун се издаје уз испоруку дефинисану предрачуном. Ако сте по предрачуну издавали обрачуне за делимичне испоруке, коначни рачун не треба да издајете! Обрачун за последњу делимичну испоруку има значење коначног рачуна.
-
Да би програм могао да прати све авансне уплате по једном предрачуну, неопходно је да сваки од рачуна за аванс, повезаних са предрачуном, прогласите важећим, пре него што креирате коначни рачун.
-
Коначни рачун обухвата целокупну испоруку по предрачуну. Приликом креирања новог коначног рачуна, програм подразумева да је извршена целокупна испорука, дефинисана предрачуном. Ако је у међувремену дошло до измена, предрачун у програму можете изменити, тако да при издавању коначног рачуна затворите цео посао.
Уколико је укључена опција Евиденција докумената, у доњем делу форме биће приказан панел у коме се налазе информације о томе у којим је све модулима евидентиран означени документ. Дуплим кликом отвара се налог за књижење, промет, КЕПУ књига или извод где је документ евидентиран (у зависности од изабране картице и инсталираних модула).