Избором опције Исправка ПДВ основице отвара се форма за дефинисање рачуна на које се исправка односи. Нови документ има статус у припреми.
У горњем делу форме налазе се командни дугмићи:
-
Додај – притиском на ово дугме отвара се форма за избор докумената на које се исправка односи. У горњем делу форме се налазе филтер поља за лакше проналажење одређеноих рачуна.
-
Интерни обрачун - помоћу овог дугмета креира се документ интерни обрачун у књизи издатих рачуна КИР 11. Ова опција постаје активна након што се документ прогласи важећим.
-
Избриши – за брисање исправке, уз потврду корисника. Ова команда је доступна само ако је документ у припреми. Након издавања документа, када он прелази у статус важећи, ова команда прелази у команду Сторнирај.
-
Сачувај – за памћење свих унетих промена. Ово дугме треба користити што чешће, а обавезно пре затварања форме.
-
Важећи – документ се проглашава важећим. Када завршите са уносом ставки, притиском на команду Важећи појавиће се форма са питањем:
Да ли желите да прогласите документ важећим? Притиском на команду
Да, уместо команде Важећи отвориће се команда
Прокњижи. Кликом на ово дугме отвара се форма за избор
шеме за књижење. Уколико имате инсталиран модул за финансијско књиговодство Конто, документ можете прoкњижити.
-
Штампај – за штампање документа. Пре штампања аутоматски се чувају све промене и врши провера. Корисник се обавештава о евентуалним неправилностима и одступањима од Закона о ПДВ.
-
Дугме + уз дугме Штампај – ово дугме служи за подешавање изгледа штампане фактуре. Поља која треба попунити:
o Са ПДВ – ако је ово поље означено, у штампаном документу ће се приказати сви подаци везани за обрачунавање ПДВ-а, који су обавезни за већину обвезника.
o Без ставки – ако ово поље није означено, у штампаном документу ће бити излистане све ставке документа. У супротном, документ ће бити одштампан без ставки.
o Детаљно – даје могућност избора да ли ће ставке у штампаном рачуну бити детаљно приказане или ће садржати мање података.
o Писмо – даје могућност избора да ли ће штампани документ бити приказaн у ћириличном или латиничном писму.
o Обавештење о умањењу ПДВ одбитка.
Поља која се попуњавају у форми су:
-
Број – поставља се аутоматски при креирању документа и не може се мењати.
-
Шифра добављача – шифра добављача се може унети ручно или преко филтера за избор пословног партнера (F9).
-
Спољни број – може бити произвољан краћи текст или број, који корисник уноси, а служи за лако препознавање документа и његово брзо проналажење у форми за отварање документа.
-
Датум издавања – означава датум када је документ издат. При креирању нове исправке аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум и можете га променити.
-
Датум пријема - означава датум када је документ примљен. При креирању нове исправке аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум и можете га променити.
-
Датум промета – датум од када важи пореска обавеза. При креирању новог документа аутоматски се поставља на тренутни датум и можете га променити.
-
Рок плаћања – датум до када купац треба да изврши уплату за испоручена добра или услуге. Овај датум се не штампа у рачуну, већ се користи само за вашу евиденцију. Ако је потребно да купца обавестите о очекиваном року, наведите га у оквиру поља напомена као услов плаћања. При креирању новог документа аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум.
-
Дат. за одб. осн. - означава датум за одбитак основице. Овај датум се не штампа у рачуну, већ се користи за ПДВ евиденцију. При креирању новог рачуна аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум.
-
Датум за одбитак ПДВ-а - означава датум за одбитак ПДВ-а. Овај датум се не штампа у документу, већ се користи за ПДВ евиденцију. При креирању новог документа аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум.
-
Опис износа - ово поље се аутоматски попуњава и његов садржај можете променити.
-
Организациона јединица – бирате из листе организационих јединица за ваше предузеће.
-
Књижно одобрење - бирате из листе. На располагању су вам следеће опције: Књижно одобрење, Књижно задужење и Књижно обавештење.
-
Наслов – ово поље се аутоматски попуњава у зависности од типа документа, али га по потреби можете променити.
Поља у табели Списак докумената за исправку се попуњавају аутоматски додавањем рачуна у списак, које се обавља притиском на дугме Додај.
Испод табеле се налазе следећа поља и секције:
-
Исправка докумената – након додавања или брисања рачуна из списка за исправку, аутоматски се израчунава сума свих рачуна у списку, у облику износа по стопама. Разлика за доплату, коју можете дефинисати као износе по стопама или као проценат од суме износа за изабране рачуне. У пољима Проценат и Укупно, притиском на тастер F9, отвара се форма у којој можете унети проценат, тј. укупну вредност попуста/задужења.
-
Напомена и остале информације – ово је општа напомена за купца која се штампа у излазном документу. Ово поље се аутоматски попуњава формуларом, који можете попунити, изменити или обрисати. Притиском на дугме
F9 омогућен је избор помоћу филтера, неке од законских одредби, или стандардних напомена које сте задали опцијом
Финансијски документи > Опције. Држећи притиснуто дугме Ctrl и кликом левим дугметом миша могуће је означити више напомена истовремено. Изабрани текст ће се уписати на тренутној позицији курсора у поље напомена. Ово је нарочито важно за случајеве када је обавезно навођење законске одредбе по којој је промет ослобођен од ПДВ.
-
Књижење – бира се конто и врста књижења.
-
Eвиденција ПДВ - у овој картици се уносе податци који се приказују у евиденцији ПДВ-а у односу на пореску стопу (ако нису аутоматски попуњени).
Основни принципи:
-
Приликом додавања нове исправке ПДВ основице, она се уписује у посебну књигу примљених рачуна Исправке ПДВ основице као књижно одобрење. Новом документу се аутоматски додељује први слободни број за текућу годину у наведеној књизи.
-
За сваку исправку можете дефинисати групу рачуна за које се одобрава накнадни попуст/задужење.
-
Разлику за доплату можете дефинисати као износе по стопама или као проценат од суме износа за изабране рачуне.
-
Ако је разлика негативна, подразумева се документ типа Књижно одобрење, а ако је позитивна Књижно задужење. Ове наслове можете променити у текст по вашој жељи и он ће се приказивати као назив штампаног документа.
-
У књигу примљених рачуна Исправке ПДВ основице се уписује само разлика за доплату/повраћај која улази у пореску пријаву при аутоматском обрачуну ПДВ.
-
Исправке се за купца штампају са свим дефинисаним подацима (списак рачуна на који се исправка односи, износ исправке...).
-
По закону о ПДВ, у случају књижних одобрења (попуста, повраћаја исл.) продавац проглашава исправку важећом, тек када добије писмено обавештање да је купац исправио свој претходни порез. У складу са тим, програм аутоматски поставља текстове напомене и описа који се штампају уз документ. Ове текстове можете променити.
Уколико је укључена опција
Евиденција докумената, у доњем делу форме биће приказан панел у коме се налазе информације о томе у којим је све модулима евидентиран означени документ. Дуплим кликом отвара се налог за књижење, промет, КЕПУ књига или извод где је документ евидентиран (у зависности од изабране картице и инсталираних модула).