Избором ове опције отвара се форма за унос података новог обрачуна која је већ попуњена вредностима из предрачуна на основу ког је формирана ова делимична испорука. Ове вредности се могу мењати. Статус новог обрачуна је У припреми.
У горњем делу форме налазе се командни дугмићи:
-
Избриши – за брисање документа, уз потврду корисника. Ако је документ успешно избрисан, форма се затвара. Након издавања рачуна, када он прелази у статус важећи, ова команда прелази у команду Сторнирај.
-
Сачувај – за памћење свих унетих промена. Ово дугме треба користити што чешће, а обавезно пре затварања форме.
-
Важећи – документ се проглашава важећим. Када завршите са уносом ставки, притиском на команду Важећи појавиће се форма са питањем: Да ли сте сигурни да желите да издате документ? Након тога нећете моћи да га мењате!. Притиском на команду Да, уместо команде Издај отвориће се команда Прокњижи.
-
Штампај – за штампање документа.
-
КЕП - притиском на ово дугме рачун ће бити директно преузет у КЕП књигу. Отвориће се прозор у коме бирате КЕП књигу. Ако је изабран магацин онда ће бити приказани само КЕП књиге за тај магацин.
-
Дугме + уз дугме КЕП - притиском на ово дугме отвара се листа у којој се налазе опције за брисање и преузимање броја документа из КЕП књиге.
-
Нови – притиском на ово дугме појављује се дугме Рачун које омогућава креирање рачуна, а на основу урађеног обрачуна делимичне испоруке.
-
Пов. документи - ово дугме омогућава преглед и отварање излазних докумената који су повезани са отвореним. Међусобно повезани документи су они који су креирани на основу истог документа.
-
Дугме + уз дугме Повезани документи – ово дугме омогућава преглед искоришћених аванса.
Поља која се попуњавају у форми су:
-
Број – поставља се аутоматски при креирању обрачуна и не може се мењати.
- Спољни број – у ово поље се аутоматски уписује број предрачуна на који се односи авансна уплата. Овај податак можете променити.
-
Шифра купца – поље се попуњава аутоматски на основу предрачуна.
-
Коначни рачун – да ли је обрачун коначни или не. Приликом креирања новог обрачуна ово поље је аутоматски означено.
-
Датум издавања – приликом креирања новог обрачуна аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум и можете га променити.
-
Датум промета – приликом креирања рачуна аутоматски се поставља на текући датум и можете га променити.
-
Рок плаћања – датум до када купац треба да изврши уплату за испоручена добра или услуге. Овај датум се не штампа на обрачуну, већ се користи само за вашу евиденцију. Ако је потребно да купца обавестите о очекиваном року, наведите га у оквиру поља напомена као услов плаћања. При креирању новог обрачуна аутоматски се ово поље поставља на тренутни датум.
-
Магацин – бирате из листе магацина за ваше предузеће. Ово поље је веома битно ако рачун подразумева испоруку добара и њихову отпрему из неког магацина и ако предузеће води различите ценовнике за различите магацине.
-
Орг. јединица – бирате из листе организационих јединица за ваше предузеће.
-
Коначни - чекирате ако је коначна испорука.
-
Девизна клаузула - ова опција се чекира уколико се испорука издаје са девизном клаузулом
-
Валута - валуту у којој исказујете испоруку купцу бирате из листе. На располагању су вам шифре свих валута које су дефинисане у оквиру области менија Курсна листа. При креирању документа у овом пољу је аутоматски изабрана ваша основна валута. Детаљнији опис овог поља погледајте у поглављу о девизном фактурисању.
Испод табеле се налазе следеће секције:
o Територија – бирате из листе у којој су на располагању опције: Република без Косова, АП Косово и Метохија, Црна Гора и иностранство
o Напомена – ово је општа напомена за купца која се штампа у излазном документу. Ово поље се аутоматски попуњава формуларом, који можете попунити, изменити или обрисати. Притиском на дугме F9 омогућен је избор помоћу филтера, неке од законских одредби, или стандардних напомена које сте задали опцијом Финансијски документи > Опције. Изабрани текст ће се уписати на тренутној позицији курсора у поље напомена. Ово је нарочито важно за случајеве када је обавезно навођење законске одредбе по којој је промет ослобођен од ПДВ.
-
КИР – ова картица садржи износе који представљају пореску обавезу по обрачуну. Они се, након притиска на дугме Сачувај, аутоматски уписују у књигу издатих рачуна.
-
Наплата – картица садржи:
o Опис уплата - садржај овог поља се може мењати.
o Пренето стање - непотрошени претходни аванси.
o Аванс који се аутоматски сторнира издавањем документа – ако је означено Делимично, треба унети износ аванса који ће се сторнирати.
o За наплату – поља се аутоматски попуњавају и не могу се мењати.
-
Аналитике – у овој картици налази се дугме Избор, које служи за избор одговарајуће аналитике.
-
Детаљни рабат - ова картица омогућава уношење више рабата на један артикал. Да би се унео детаљни рабат треба најпре означити одговарајући ред у табели ставке. Уносите назив и проценат рабата (цео број; ако је рабат 10% треба откуцати 10). Износ рабата се аутоматски израчунава. Битно је изабрати да ли рабати сабирају или множе (рабат на рабат).
-
Kaса сконто - у овој картици се уписује проценат попуста који се додељује, и рок до ког се одобрава попуст или рок важења попуста (у зависности који податак се унесе други се попуњава аутоматски)
-
Књижење – у овој картици налазе се поља:
o Врста трошка – притиском на дугме ... отвара се форма у којој бирате шему за књижење рачуна.
o Конто – аутоматски се уписује број конта избором врсте трошка. Овај конто се може променити.
o Са ПДВ – ако је ово поље означено, у штампаном документу ће се приказати сви подаци везани за обрачунавање ПДВ-а, који су обавезни за већину обвезника. За предузећа која обрачунавају износ ПДВ али га не исказују у рачуну, нпр. туристичке агенције, ова опција треба да буде неозначена.
o ПИБ купца се приказује – ово поље је увек означено, што по потреби можете променити.
o Без ставки – ако ово поље није означено, у штампаном документу ће бити излистане све ставке документа. У супротном, документ ће бити одштампан без ставки.
o Детаљно – даје могућност избора да ли ће ставке у штампаном рачуну бити детаљно приказане или ће садржати мање података.
o Са роком плаћања – даје могућност избора да ли ће на штампаном рачуну бити приказан рок плаћања.
o Писмо – даје могућност избора да ли ће штампани рачун бити приказан у ћириличном или латиничном писму.
o Наслов – ово поље се аутоматски попуњава у зависности од типа документа, али га по потреби можете променити.
o Тип извештаја – омогућава избор да се документ штампа као обрачун, рачун или коначни рачун.
o Примени на ставке документа - Ово поље аутоматски попуњава ставке документа са изабраним евиденцијама ПДВ-а
o Постави ознаке из подешавања - Ово поље попуњава ставке евиденције ПДВ са дефинисаним ознакама из подешавања (ако нису аутоматски попуњени).
- Додатни атрибути ПДВ евиденције -У овој картици се уносе подаци који се приказују у посебним евиденцијама (дефинисано правиником о облику, садржају вођења евиденције о ПДВ и о облику и садржини прегледа обрачуна ПДВ од Члана 15 до Члана 24). Пример је обвезник ПДВ-а коме је извршен промет секундарних сировина односно услуга непосредно повезаних са тим добрима, у Републици од лица које није евидентирано за обавезу плаћања ПДВ-а. Уноси се име и презиме, адреса и ПИБ/ЈМБГ секундарних сировина
- ЦРФ - преко ове картице се ради извоз документа у ЦРФ
o Извези за ЦРФ - отвара се форма за извоз документа у формату за централни регистар фактура.
o Избор експорта - бира се да ли се документ извози по броју илли шифри документа.
Основни принципи за делимичне испоруке:
-
Обрачун за делимичне испоруке је специјалан документ, који се у пракси јавља као рачун ситуације или обрачун дуга приликом више испорука по једном предрачуну, уговору о претплати и сл.
-
Ако сте од купца примили једну или више авансних уплата за неки посао, а испоруку обављате у више етапа, уз сваку испоруку можете издати документ типа: Обрачун за делимичну испоруку. Обрачун за последњу делимичну испоруку има значење коначног рачуна.
-
Издавање овог документа уз сваку испоруку обезбеђује аутоматско сторнирање одговарајућег дела аванса у КИР Авансне уплате и коначни рачуни, као и ажурно вођење стања дуга купца.
-
Штампани документ типа Обрачун дуга садржи све ставке за појединачну испоруку, као и ново стање дуга након испоруке, тј. колико је преостало од претходно уплаћеног аванса. Овај документ најчешће не представља пореско задужење за продавца, ни претходни порез за купца, већ помоћну евиденцију за праћење задужења и ажурно књижење у финансијском књиговодству. Изузетак су случајеви када вредност укупне испоруке по предрачуну премаши вредност уплаћеног аванса.
-
Да би програм могао да прати стање дуга за делимичне испоруке, неопходно је да ажурно уносите и издајете све авансне уплате и делимичне испоруке. То значи да сваки од докумената повезаних са предрачуном прогласите важећим, пре него што креирате нови обрачун за делимичне испоруке.
Уколико је укључена опција
Евиденција докумената, у доњем делу форме биће приказан панел у коме се налазе информације о томе у којим је све модулима евидентиран означени документ. Дуплим кликом отвара се налог за књижење, промет, КЕПУ књига или извод где је документ евидентиран (у зависности од изабране картице и инсталираних модула).