Мали пословни програми - Полис
Кратко почетно упутство
Основна средства - модул Полис > Кратко почетно упутство

Кратко почетно упутство за почетак рада у програму

Пре почетка рада у модулу за вођење основних средстава потребно је подесити на који начин ће се обрачунавати амортизација (дневна или месечна). Креирањем документа Ново почетно стање или документа Нова набавка у оквиру модула и проглашавањем документа важећим, аутоматски се креирају картице основних средстава.

Оно што је потребно подесити у оквиру подешавања је, да ли да се приликом брисања ова два документа, аутоматски обришу и картице основних средстава или не. Што се тиче обрачуна пореске амортизације, као и ПК обрасца, потребно је да подесити да ли у њих улазе и повећања набавне вредности основног средства.

Овим подешавањима се приступа помоћу Систем –> Подешавања и конфигурације –> Подешавања –> Полис – модул за вођење основних средстава.

Подешавања у овој картици су:

 

   На почетку рада потребно је дефинисати Метод обрачуна рада пореске евиденције, да ли је пропорционалан или дегресиван.        

 

  1. У напредној верзији могуће је креирати Номенклатурне групе.
  2. Следећи корак је креирање почетног стања у оквиру документа Ново почетно стање. Креирањем почетног стања постојећих основних средстава и проглашавањем документа важећим, аутоматски се креирају картице основних средстава која су У употреби. Препорука је да се почетно стање креира са датумом 31.12. из претходне године како би се амортизација обрачунавала од почетка наредне године. Креирањем почетног стања на нпр. 31.12.2018. амортизација основних средстава тече од јануара месеца 2019. године. У оквиру модула за вођење основних средстава само се једном креира почетно стање.

             Ставке у оквиру табеле документа Почетно стање које су обавезне су:

             а)  Инвентарски број

             б)  Назив основног средства

             ц)  Стопа отписа

             д)  Амортизациона група

             е)  Датум набавке

             ф)  Набавна вредност

             г)  Отписана вредност

             х)  Отписана вредност по пореској евиденцији (уноси се само за основна средства из прве амортизационе групе)

             и)  Датум употребе

             ј)  Количина

    Наравно, што више података је унето, то ће бити комплетније картице основних средстава. Уколико основно средство не треба да буде У употреби, након креирања картица могуће га је ставити Ван употребе.

  3. Уколико је било више набавки основних средстава у току текуће године, могућа су два начина уноса набавке. Први начин је кроз документ Нова набавка где је могуће унети набавку свих основних средстава одједном, или појединачно за свако основно средство преко документа Нова набава или директно кроз картицу основног средства у оквиру опције  Ново основно средство. Креирањем документа Нова набавка и проглашавањем документа важећим аутоматски се креирају картице основног средства.

             Поља у оквиру табеле документа Нова набавка које су обавезна су:

             а)  Инвентарски број

             б)  Назив основног средства

             ц)  Стопа отписа

             д)  Амортизациона група

             е)  Датум набавке

             ф)  Датум употребе

             г)  Набавна вредност

    Наравно, што више података је унето, то ће бити комплетније картице основних средстава. Уколико основно средство не треба да буде У употреби, након креирања картица могуће га је ставити Ван употребе.

    У оквиру набавке је могуће радити и повећање набавне вредности основног средства. Потребно је унети инвентарски број и назив основног средства за који се ради повећање набавне вредности, програм ће то аутоматски сматрати повећањем набавне вредности. Проглашавањем документа важећим аутоматски ће се креирати у картици основног средства тип промене повећање набавне вредности и увећати набавну вредност основног средства.

  4. Картица основног средства се формира, осим у горе наведеним документима, и у оквиру документа Ново основно средство. У оквиру овог документа могу се радити све промене везане за основно средство. Прва ставка, у табели основног средства, може бити само набавка, а након тога могу се радити следеће промене: амортизација, повећање или смањење набавне вредности, отпис, отуђење и револаризација садашње и набавне вредности.

             У горњем делу форме у оквиру документа Ново основно средство ставке које обавезно треба попунити су:

             а)  Инвентарски број

             б)  Назив основног средства

             ц)  Стопа отписа

             д)  Амортизациона група

             е)  Датум набавке

             ф)  Датум употребе

             г)  Набавна вредност

             х)  Резидуална вредност, уколико постоји

             и)  Ревалоризациона резерва, уколико постоји

    Наравно, што је више података унето, то ће бити комплетније картице основних средстава.

    Након уноса података у горњем делу форме, у оквиру табеле ставке креираће се тип промене набавка. Након проглашавања документа важећим креира се картица основног средства које је у употреби.

    У оквиру картице може се видети и историја стопа отписа и организационих јединица уколико су се основном средству мењали стопе отписа или организационе јединице у току коришћења.

  5. Промене амортизације, отпис и процена као и могућност формирања нових стопа по учинку, осим што могу да се раде директно у картици основног средства, могу да се раде и у оквиру докумената:

    1. Нови обрачун амортизације – документ који служи за креирање обрачуна амортизације. У оквиру овог обрачуна можете, у зависности од одабраног типа промене, да радите ванпореску амортизацију за сва основна средства и пореску амортизацију за основна средства из прве амортизационе групе.

    2. Нови отпис – документ који служи за креирање отписа једног или више основних средстава.

    3. Нова процена – документ помоћу кога, на основу нове процењене садашње и/или набавне вредност, утврђујете ревалоризационе резерве, односно добијате корекцију садашње и набавне вредности.

    4. Формирање стопа по учинку – документ који служи за креирање нових стопа отписа једног или више основних средстава.

  6. Попис основних средстава ради се у оквиру документа Нови попис. Потребно је пре израде пописа урадити ванпореску амортизацију за сва основна средства (у оквиру документа Нови обрачун амортизације). Приликом формирања новог пописа, из базе се скупљају сва основна средства са стањем на датум важења пописа и попуњавају се ставке пописа. У оквиру ставке табеле потрeбно је унети количине вишка или мањка основних средстава уколико постоје. Попис се углавном ради на крају године 31.12. чиме се затвара година. Уколико постоји порески кредит, потребно је попунити ПК образац – Формирај ПК образац.

  7. Уколико су у оквиру картица одабрана лица задужена за основна средства (рачунополагаче), приказ основних средстава по задуженим лицима може се видети из документа Реверс ОС .

  8. Преглед основних средства по типу промене (почетно стање, набавка, повећање или смањење набавне вредности, отпис, отуђење и ревaлoризацију садашње и набавне вредности) може се видети у оквиру извештаја Преглед по типу промене (задаје се период, тип промене, статус картице основног средства, може да се групише по ставкама). Преглед свих промена евидентираних на картици може се видети у оквиру извештаја Преглед основних средстава са променама.