Пословни програми - Тотал
Кратко почетно упутство
Зараде и накнаде - модул Тотал С > Кратко почетно упутство

Кратко почетно упутство

Важно: Програм има два основна мода рада које зависе од подешавања „Преузимај податке о сатима из евиденције“. Овом подешавању се приступа помоћу Систем – Подешавања и конфигурација – Подешавања – Тотал С модул за зараде и накнаде – евиденције одсуства.

Напомена: мод рада се може подесити и из конфигуратора (Систем – Подешавања и конфигурација – Конфигурација Зараде и накнаде)

1. На почетку рада треба дефинисати шифарник лица и тип лица (запослени, члан породице, правно лице).

У шифарнику лица (Зараде и накнаде – Лица) се дефинишу физичка лица која се могу појавити у обрачунима. Посебну пажњу треба обратити на шифру лица јер ће се она уносити у документима за које се везује лице. Када се лице дефинише, препоручљиво је податке уносити из картице лица. Картица лица се отвара тако што се, док је курсор у било којој ћелији реда лица, притисне тастер F10.

Неки од основних података које треба унети за једно лице су:

·        ЈМБГ.

·        Општина становања.

·        На картици „радни стаж“ треба унети податке о радном стажу (ово је обавезно за лица која су у радном односу јер се на обрачун зарада не могу ставити лица којима није дефинисан радни стаж у предузећу)

·        На картици „увећани стаж“ треба унети податке о бенефицираном  радном стажу.

 ·       На картици „коефицијенти и уговорене зараде“ треба унети податке о коефицијенту или уговореној заради лица (ако постоји). Треба приметити да се

подаци о уговореној заради могу унети и преко шифарника уговорена зарада (Зараде и накнаде – Шаблони – Уговорена зарада).

·        На картици „рачуни“ треба унети  динарске текуће рачуне лица (ако се исплата врши на динарски текући рачун) иил девизне текуће рачуне лица (ако се исплата врши на девизни текући рачун). .

·        На картици „ослобађања“ уносе се подаци о основу ослобађања од пореза и/или доприноса.

 

Напомена: Лица се у апликацији третирају и као пословни партнери, али податке о њима треба уносити и мењати само крoз шифарник лица.

 

2.      У шаблоне треба унети и остале податке везане за зараду лица. То су:

a.      Обуставе (Зараде и накнаде – Шаблони – Обуставе износ/Обуставе проценат/Кредити). Разлика између кредита и обустава износ је у томе што кредити броје отплаћене рате.

b.      Подаци о додатним доприносима на терет послодавца (Зараде и накнаде - Шаблони –  Додатни доприноси на терет послодавца).

c.       Подаци о добровољном ПИО (Зараде и накнаде – Шаблони – Добровољно ПИО).

d.      У остале шаблоне (остала неновчана примања, бонуси, учинак) треба унети податке само ако се понављају у више обрачуна током неког периода. У случају да се ради о једнократним ставкама, онда је лакше директно их унети у обрачун.

3.      Треба унети податке о одсуствима запослених (Зараде и накнаде – Одсуства- План осталих одсуства запослених) као и о годишњим одморима (Зараде и накнаде –Осдсуства- План годишњих одмора) ако програм ради у моду да преузима евиденције.

4.      Бира се врста обрачуна (Зараде и накнаде – Нови обрачун). Ако је у питању обрачун зарада постоји неколико различитих алгоритама који се могу користити. Сви алгоритми су описани у упутству у поглављу Тотал С - модул за зараде и накнаде > Зараде и накнаде > Обрачуни, а они који се најчешће користе су:

a.       Бруто радна листа. На основу почетног параметара (уговорена зарада) се рачуна бруто цена сата рада. Укупна зарада се рачуна као збир износа за различите типове сати рада и накнада, минулог рада, бруто топлог оброка, бруто регреса, бонуса и увећава (умањује) се за учинак.

b.      Бруто за подразумевани учинак. Почетни параметар (уговорена зарада) је бруто зарада коју би запослени зарадио да ради цео месец заједно са бруто топлим оброком, бруто регресом и минулим радом.

c.       Нето радна листа. Начин рачунања је идентичан бруто радној листи с тиме што су сви износи нето.

d.      Нето за подразумевани учинак. Почетни параметар (уговорена зарада) је нето зарада коју би запослени зарадио да ради цео месец заједно са нето топлим оброком, нето регресом и нето минулим радом.

5.       У новоотвореном обрачуну пожељно је на почетку поставити следеће вредности:

a.       Датум обрачуна је најважнији код обрачуна зарада и он дефинише за који период се врши обрачун. Примера ради, 31.3 значи да се обрачун врши за цео март, ако би се обрачун радио за пола марта требало би унети 15.3.

b.      Датум исплате одређује на који се дан врши исплата. Постоји опција да се у извештајима овај датум остави празан ако се не зна када ће бити исплата.

c.       Рачунај просек за накнаде подразумева подешавање начина израчунавања цене сата накнада (боловање, годишњи одмор...) у смислу да ли ће се наведени сати рачунати на основу просека из претходних дванаест месеци или на основу цене сата рада која је увећана за минули рад.

d.      Спољни број и опис су вредности помоћу којих се касније може лакше пронаћи обрачун и који дају додатни опис обрачуна.

e.      Редни број исплате и коначни обрачун одређују која је исплата у месецу и да ли је последња.

f.        У параметрима обрачуна се уносе бројне вредности које су заједничке за цео обрачун (минимална, максимална основице, минимална цена часа рада). Оне ће аутоматски бити унете у новокреитаном обрачуну уколико су наведени подаци претходно преузети преко опције Зараде и накнаде- Подаци на бази просечних зарада и слично. Одређени параметри се могу сачувати и користити у сваком наредном обрачуну преко опције Зараде и накнаде- Нови обрачун- Подразумеване вредности параметара.

6.      Следећи корак је додавање лица у обрачун. Уколико су попуњени одговарајући шаблони, требало би да програм, у ставци обрачуна, сам постави вредности за уговорену зараду и број сати рада и накнада лица. Уколико је потребно неке од ових вредности се могу ручно кориговати.

7.      Уколико постоје, треба унети вредности за које не постоје шифарници или шаблони (сати прековременог рада, ноћног рада и сл.).

Проширене су опције о преузимања сати из евиденције (Систем - Подешавања и конфигурација - Подешавања па Зараде и накнаде - Евиденције одсуства, или Систем - Подешавања и конфигурација - Конфигурација - Зараде и накнаде).
  1.   Ако је изабрано "сви сати"
    • Фонд сати у месецу и у обрачуну се аутоматски рачуна на основу датум обрачуна и радног времена (Зараде и накнаде - радно време). Могуће је да различита лица имају различито радно време.
    • Број сати редовног рада, годишњег одмора боловања и других одсуства, топлог оброка се аутоматски рачунају на основу плана одсуства запослених (Зараде и накнаде -> план одсуства запослених).
    • Број сати породиљског боловања и боловања на терет фонда се аутоматски рачунају на основу плана одсуства запослених.
    • Број сати увећања зараде као што су прековремени рад, ноћни рад и слично рачунају на основу плана евиденције сати увећања (Зараде и накнаде -> евиденција рада са увећањима)
  2. Ако је изабрано "сате рада и одсуства"
    • Фонд сати у месецу и у обрачуну се аутоматски рачуна на основу датум обрачуна и радног времена (Зараде и накнаде - радно време). Могуће је да различита лица имају различито радно време.
    • Број сати редовног рада, годишњег одмора боловања и других одсуства, топлог оброка се аутоматски рачунају на основу плана одсуства запослених (Зараде и накнаде -> план одсуства запослених).
    • Број сати породиљског боловања и боловања на терет фонда се аутоматски рачунају на основу плана одсуства запослених.
    • Број сати увећања зараде као што су прековремени рад, ноћни рад је постаљен на 0.
  3. Ако је изабрано "Сате стажа"
    • Фонд сати у месецу и у обрачуну се аутоматски рачуна на основу датум обрачуна и радног времена (Зараде и накнаде - радно време). Могуће је да различита лица имају различито радно време.
    • Број сати одсуства је постављен на 0 сем сати празника који су једнаки истоименом параметру.
    • Број сати редовног рада једнак је броју сати у обрачуну умањеном за сате празника.
    • Број сати увећања зараде као што су прековремени рад, ноћни рад је постављен на 0.
  4. Ако је изабрано "не" не преузимају се никакви подаци из евиденција у обрачун и све се мора ручно попуњавати.
    Подаци у обрачуну превоза се аутоматски попуњавају сем ако није изабрано"не".
 

8.      Треба прегледати остале картице у оквиру обрачуна (уговорена зарада, обуставе, бонуси…). Уколико је потребно, вредности у оквиру картица се могу ручно кориговати, ставке брисати или додавати нове ставке које важе само за текући обрачун.

9.      Уколико постоји, треба придружити аконтациони обрачун.

10.  Када се обрачун заврши, могу се штампати извештаји и обрачун прокњижити. Потпуно завршен обрачун треба прогласити важећим након чега се он више не може мењати.